Motor

MOTOR 

Het motorrijden
Door de jaren heen is voertuigbeheersing voor de motorrijder steeds belangrijker geworden. Het verkeer wordt drukker en chaotischer, de lontjes worden korter en de motor wordt steeds meer voor diverse doeleinden gebruikt. Onze rijopleiding speelt daar op in. De betere motorrijscholen waren al jaren, voordat bijzondere verrichtingen een plek kregen in het CBR-examen, bezig met ‘trucjes’ om de leerling beter te laten omgaan met noodsituaties in het verkeer. Vandaag de dag is het oefenen met pylonnen niet meer weg te denken in de rijopleiding. En terecht! Iemand die anno nu zijn motorrijbewijs haalt, kan al aardig goed motorrijden. En dat is te zien in de ongevallenstatistieken! Maar het kan nog beter… Er wordt nog teveel bezuinigd op het aantal oefen- en rijuren door zowel leerling als rijschool. Zowel de voertuigbeheersing als de plaats op de weg, het inschatten van andermans fouten en andere onverwachte zaken, het verre vooruitkijken, voor je planning en balans, het trekkend kunnen houden van je motorfiets in bochten en het tijdig kiezen voor oplossingen, zijn essentieel om een probleemloze, lange en heerlijke motorcarrière op te bouwen! En het is ook heel fijn om na je examen van je examinator te horen dat hij het volste vertrouwen in je heeft. Het gevoel dat je bij je eerste rijles had komt weer boven als je bij het gemeentehuis je rijbewijs ophaalt. Let’s ride...!  

  Categorieën

Categorieën
Ben je nog geen 20? Dan mag je lessen op een A1-motor. Kijk hier
Ben je tussen 20 en 24? Dan mag je op een A2-motor.Kijk hier
Ben je 24 of ouder? In dat geval rijd je op een A-motor. Kijk hier
Ben je minimaal 21 en wil je ook op een A-motor?. Kijk hier
Hoe zit het met theorie en bijzondere verrichtingen (AVB)? Kijk hier
Wat is een getrapt examen (A2-G en A-G)? Kijk hier

AVB-examen is het praktijkexamen voertuigbeheersing, ook wel bijzondere verrichtingen genaamd.
AVD-examen is het praktijkexamen verkeersdeelneming.

 Tips & Trucs

Bijzondere Verrichtingen: Tips & Trucs

Voor alle oefeningen geldt:
  • Zorg dat je precies weet wat de bedoeling is en welke bediening vereist is. Ken de juiste benaming.
  • Smokkel niet met snelheid of je gasdicht timing.
  • Neem voldoende aanloop en zorg tijdig voor de juiste bediening en snelheid.
  • Denk aan je zithouding. Rechtop en tegen de tank. Benen strak tegen de motor, voeten niet laten uitsteken en schouders en ellebogen losjes. Pols laag houden.
  • Zeg nooit tegen jezelf wat je NIET moet doen, maar alleen wat WEL.
  • Te allen tijde vóóruit kijken.

De bijzondere verrichtingen:
achteruit parkeren
Deze oefening wordt in de praktijk te weinig geoefend, omdat hij ‘heel simpel’ zou zijn. Loop niet te langzaam en stop altijd met je stuur recht. Kijk vooruit, net als met rijden. Neem bij het opbokken de tijd voor je balans en houd je rug recht. Ook met afbokken vooruit kijken en gelijk doorlopen. Voor de zijstandaard niet vergeten het stuur naar links te draaien en de motor iets uit de veren te trekken. Loop uit jezelf het parkeervak weer uit richting pylon rechts van het vak.
langzame slalom
Begin stapvoets of vanuit stilstand, zodat je gevoel krijgt met je koppeling. Bediening rem en gas op tijd klaar en je benen vol tegen de motor klemmen. Armen ontspannen, losjes in de ellebogen. Kijk minstens 4 pylonnen vooruit en in de 2de helft zelfs richting horizon. Begin en eindig in een rechte lijn met de pylonnen. Houd de trekkracht er in.
wegrijden uit parkeervak
Bestaat links en rechtsom, examinator kiest. Houd voldoende trekkracht en de koppeling op het aangrijpingspunt. Zoek een punt in de verte tijdens het wegrijden. Niet te langzaam, wel constante trekkracht.
denkbeeldige acht
Gebruik gas en voetrem en geen koppeling! Er zijn motorfietsen waar de koppeling er gevoelsmatig bij moet, maar gebruik hem dan constant en al voor dat je de acht binnenrijdt. Uit ‘nood’ de koppeling er bij pakken wordt altijd afgekeurd. Houd de motor altijd trekkend. Maak de acht zo groot mogelijk en rijdt niet te langzaam. Rijd één acht, niet meer…
stapvoets rechtdoor rijden
Eigenlijk zelfde techniek als langzame slalom, alleen iets langzamer. Focus op een punt in de verte ipv op de examinator.
halve draai
Bestaat links en rechtsom, examinator kiest. Zelfde techniek als acht. In en uit altijd in rechte lijn en zelfde snelheid. Stuur in vlak vóór de laatste pylon, zodat je aan de andere kant niet tegen een pylon aan rijdt.
uitwijkoefening
Ga recht door het poortje en reageer dan pas met sturen. Kantel de motor direct na het gas dicht draaien vanuit linker stuurhelft, voetsteun en tank. Stuur voor het muurtje al terug en houdt de motor trekkend langs de laatste pylon. Remmen en/of koppeling intrekken geeft averechts gevolg en is niet toegestaan.
snelle slalom
Ruim op tijd dertig rijden in twee of in drie. Twee heeft de voorkeur. Inzetten vanuit je stuurhelft, voetsteun en tank, tegenleunend met de armen losjes aan het stuur. Je kiest zelf een kant, maar begin en eindig in een rechte lijn met de pylonnen.
vertragingsoefening
Vanuit stilstand beginnen. Minimaal vijftig door het poortje in minimaal derde versnelling, krachtig remmen en daarna terugschakelen, recht op de eerste pylon af en in twee trekkend door de slalom. Echt een power oefening. Rijd hem ook zo.
noodstop
Bezorg de omstanders geen hartaanval. Technisch opbouwend op gevoel doorknijpen is belangrijker dan straatklinkers splijten. Gebruik achterrem wel, maar minimaal.
precisiestop
De enige remproef waarin je niet opbouwt, maar gelijkmatig afremt tot een vast eindpunt. Koppeling direct na het pakken van de remmen inknijpen en niet meer loslaten. Schakelen in de tweede helft van de remweg.
stopproef
Gaat vooral om technisch goed en netjes remmen, maar wel met het ‘komt-een-auto-van-rechts-en-ik zie-hem-te-laat’ idee.

Voor meer informatie check de website van het CBR: klik hier


Verkeersdeelname: Tips & Trucs

Bedenk voordat je gaat motorrijden waarin je kwetsbaar bent en wat je voordelen zijn als motorrijder in het verkeer.
Je bent kwetsbaar tov overige motorvoertuigen door bijv. het ontbreken van passieve veiligheden zoals kooiconstructies, zware balken, een dak, gordels en airbags. Een leren pak vervangt deze zaken niet. Daarnaast ben je erg smal, met name in de spiegels van auto’s, en kijken automobilisten vooral naar andere auto’s en niet zozeer naar motorrijders.
Trek een goed motorpak aan incl. goede handschoenen en slijtvaste laarzen. Waar je misschien minder over nadenkt is dat je temperatuur fors daalt als je geen of niet goed afsluitende kleding draagt. Een ritje van een paar uur zonder handschoenen kan er voor zorgen dat je niet goed meer kunt remmen van de kou!

Ook een nadeel is dat automobilisten denken dat een motor heel wendbaar is en dat is bij hoge snelheid absoluut niet zo.
De rede van de meeste ongelukken tussen auto’s en motoren is dat de motorrijder te hard heeft gereden en de automobilist hem niet gezien heeft. In beide gevallen is de motorrijder fout. Hij moet altijd zijn snelheid aanpassen aan de omstandigheden en hij moet altijd zijn best doen om zichzelf wél in het zicht te rijden bij anderen door een dynamische plaats op de weg, opvallende kleuren en goede verlichting.

Remmen kan een motor weer heel goed, maar kan de berijder dat ook onder alle omstandigheden? Bijv. met slecht weer of bij bochtig en/of slecht wegdek? Goed leren remmen is een onmisbaar onderdeel van de opleiding. Ook gasgeven kan een defensieve handeling zijn om een conflict te vermijden en ruimte te creëren. Twee zaken zijn heel belangrijk in dat veilige rijden.
Ver vooruit kijken én plannen en heel veel ruimte houden, rondom! Afstand houden doe je niet alleen om een achterop klapper te voorkomen of verkeerslichten en -borden op tijd te zien, je kunt ook veel beter je bochten inschatten, voorbereiden en daarna … sturen! Ook rotzooi en gladde oppervlakken kun je niet alleen beter aan zien komen, je kunt ze ook nog tijdig en vloeiend ontwijken.

Vergis je als motorrijder niet in je dode hoeken. Die zijn veel groter dan bij de gemiddelde auto! Mede door de vaak ongelukkige zijspiegeltjes die erop zitten en het gemis van een binnenspiegel. Stel je spiegels dus goed af. Train jezelf door veel en goed in beide spiegels te kijken en bij zijdelingse verplaatsingen in spiegels én naast je. Gebruik ook je richtingaanwijzers goed en tijdig. Wees voorspelbaar!

Eén van de bekendste clichés in de verkeersdidactiek is: verwacht het onverwachte. Als er één voertuig is waar die van toepassing is, is het wel de motorfiets. Verwacht niet dat een tegenligger je voorlaat wanneer die om een paar fietsers heen moet. Verwacht niet dat een groep fietsers netjes achter elkaar gaat fietsen als je er aan komt. Verwacht niet dat automobilisten achter je rekening houden met jouw korte remweg. Verwacht niet dat een paard of een hond rustig blijft als je vol langs scheurt…. En er zijn nog heel veel meer voorbeelden.
Maak ook gebruik van je hoge acceleratievermogen door bijv. op de toerit van de snelweg de ruimte te zoeken door verkeer rechts voorbij te gaan vóórdat je invoegt.

Zorg dat je motorfiets in goede conditie is. Onderhoudsbeurten op de juiste momenten bijv. Controleer regelmatig je bandenspanning en de algehele staat van de banden. Weet je de juiste spanning niet precies, dan liever iets te hard. En zoek het daarna zo snel mogelijk op. Een verkeerd afgesleten band komt niet meer goed en is levensgevaarlijk. Test je remmen niet rijdend pas, maar voordat je erop stapt. Ook kettingset, verlichting, vloeistoffen en vering verdienen regelmatig aandacht.

MOTORFIETSEN

Wij rijden op de volgende motorfietsen.

Yamaha MT-07
Fijne en uitstekend handelbare motorfiets voor iedereen vanaf 21 jaar (code 80), min. lengte 1.65m én voor de A-categorie vanaf 24 jaar jaar of met een minimaal 2 jaar oud A2-rijbewijs. Is met ruim 50kW klaar voor de toekomst.

Yamaha MT-03
Lichtere motorfiets voor 20 jarigen, die de A2-(midden)categorie gaan doen. Vooral kleinere mensen voelen zich prettig op deze vriendelijke motorfiets. Het is ook een mogelijke opstap naar de MT-07 na de eerste voorzichtige lessen.

Yamaha MT 125
Voor 18- en 19-jarigen, die op de 11 kW 125cc motor af moeten rijden, is deze MT de ideale lesmotor.
Share by: